bmi waistCum ne ingrasam, cam toata lumea stie. In principiu, mananci mai mult, te ingrasi… te mişti mai puţin decat o faceai pana acum, te ingraşi…

 

Cum slabim insa, nu este ceva determinat doar de vointa, evident necesara, avand in vedere comportamentele alimentare gresite, bine inradacinate in manifestarile noastre,  ci este ceva determinat in primul rand de regulile metabolismului uman. Dieta insasi, care a facut ca metabolismul sa se adapteze la noile modificari, este cauza esecului. Organismul, dupa finalizarea variantei alimentare impuse, intra in  program de recuperare a kilogramelor pierdute nesanatos.

A fi ,,la dieta’’ este o moda, starnind compasiune sau admiratie, dupa caz.

Cum slabim?

In primul rand, trebuie precizat ca rezervele folosite de organism pentru a avea energie sa functioneze sunt depozitele de glicogen. Atat in cazul infometarii, care e la indemana tuturor pentru ca nu costa nimic, dar si in cazul dietelor fara carbohidrati sau cu aport nesemnificativ, aceste rezerve sunt epuizate. Glicogenul are o mare afinitate pentru apa, fiecare gram de glicogen fiind stocat in fibra musculara cu cel putin 3 grame de apa.  Asta poate inseamna ziua si kilogramul dat jos pe cantar, chiar din primele zile.  Va urma insa, la un moment dat, realimentarea individului si refacerea rezervelor de glicogen. Si asta vine la pachet cu punerea la loc a kilogramelor …de apa. De ce am spus mai devreme  greutate pe cantar, pentru ca la o cantarire obisnuita, asta se vede, mai putine kilograme, se vede bineinteles si la haine, o masura mai mica. Insa o analiza a compozitiei corpului va spune altceva, in primul rand ca din depozitele de grasime nu s-a miscat nimic, uneori din contra.

Povestea nu se opreste aici si multi deja stiu pe propria piele consecintele. Asa ca, hai sa intram un pic mai adanc in metabolismul uman si sa vedem ce pasi urmeaza acesta la continuarea infometarii sau dietei cu foarte putini carbohidrati.

Din ce slabim?

Dupa epuizarea rezervelor de glicogen,  organismul este nevoit sa se orienteze catre o alta sursa de energie. Spre deosebire de glucoza, grasimile, desi mai eficiente ca si cantitate de energie eliberata, sunt mai greu de mobilizat (dintr-un gram de grasime se produc 9 kcal, pe când dintr-un gram de glucoza se produc aproximativ 4 kcal). 

Proteinele in schimb, desi nu sunt utilizate in mod normal pentru energie, vor deveni acum sursa preferata. Asadar, masa musculara scheletica va incepe sa scada, adica principalul consumator de ,,calorii depozitate’’ se va micsora. Pe cantar, aceasta decizie metabolica a organismului va duce la scaderea in continuare a greutatii. Din nou analiza compozitiei corporale nu va inregistrara o scadere a ceea ce ,,doare cel mai mult’’, adica a tesutului adipos, ci a procentului de masa musculara. Ghinion pentru sanatatea ta, sau daca vrei sa te pacalesti, considera-l ,,succes’’,  doar pentru ca poti intra in haine mai mici.

Intr-o dieta restrictiva, grasimea este ultima varianta de combustibil consumat. Activarea in hipotalamus a centrilor de supravietuire a individului, decide calea metabolica de interzicere a accesarii depozitelor adipoase. Stocarea in aceasta ,,camara’’ se va reactiva odata cu oprirea dietei in cauza si reluarea alimentatiei. Depozitul adipos se va mari in consecinta.

Si ce e foarte trist, inainte de dieta te ingrasai pentru ca obisnuiai sa mananci prea mult, acum vei continua sa te ingrasi, mancand mai putin.

Iata cum intr-un timp relativ scurt poti sa-ti cresti greutatea cu kilograme de grasime. Iata cum ciclul pierdere-recastigare de greutate (efect yo-yo) isi face simtita prezenta. De obicei surplusul de grasime se va regasi in zona abdominala, grasime asociata cu risc crescut de boli cardio-vasculare, diabet si cancer.

Poate ai mai auzit despre lucrurile scrise mai sus. Poate ca vei spune: ,,nimic nou sub soare’’, eventual cateva informatii metabolice mai sistematizate. Insa se uita un lucru foarte important, toata lumea vrea sa slabeasca repede si atunci se arunca asa, macar o data in varianta de dieta. Suficient cat sa se dea peste cap metabolismul, hormonii de apetit – satietate, comportamentele alimentare, ce sa mai, tot tacamul.

O alimentatie echilibrata, bine conceputa, plus o activitate eficienta pe scaderea tesutul adipos te va ajuta sa-ti atingi obiectivul.

Asa ca, STOP DIETA ! Cere sfatul unui specialist, fa-ti o programare si vei afla mult mai multe despre propria persoana si cum sa te intelegi bine tu cu tine.

E mai usor decat crezi!

 

Bibliografie

Fernandez- Elias VE et al- Relationship between muscle water and glycogen recovery after prolonged exercise in the heat in humans. –  2015

Heymsfield SB, Gonzalez MC, Shen W - Weight loss composition is one‐fourth fat‐free mass: a critical review and critique of this widely cited rule. - Obesity Reviews. 2014

Heymsfield SB et al - Energy content of weight loss: kinetic features during voluntary caloric restriction.  Metabolism. 2012

Livesey G. -A perspective on food energy standards for nutrition labelling. - Br J Nutr 2001

Maclean PS, et al. - Biology’s response to dieting: the impetus for weight regain. - Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2011

Mäestu J, et al. - Anabolic and catabolic hormones and energy balance of the male bodybuilders during the preparation for the competition. -J Strength Cond Res. 2010

Williams G, Harrold JA, Cutler DJ - The hypothalamus and the regulation of energy homeostasis – The Proceedings of the Nutrition Society, 2000

Williams G et al - The hypothalamus and the control of energy homeostasis: different circuits, different purposes – Physiology and Behavior, 2001

Esti interesat sa afli care e momentul perfect pentru slabit?

INTRODU NUMELE SI ADRESA TA DE E-MAIL, ABONEAZA-TE LA NEWSLETTER SI VEI PRIMI GRATUIT RASPUNSUL.

(C) 2017 www.stop-dieta.ro