image detoxNu cu mult timp în urmă, singurele persoane care ,,beneficiau’’ de dietele de detoxifiere erau vedetele de la Hollywood și persoanele obsedate de noile  tendințe de modă și stil de viață. Acum, probabil nu mai există persoană care să nu fi auzit de astfel de diete sau să știe pe cineva care tocmai a terminat o dietă cu sucuri pentru curăţarea organismului

Indiferent dacă ați încercat sau doar aţi auzit depre dietele detox, ȋntrebarea rămâne:

Sunt dietele de detoxfiere bune pentru tine?

 

Răspunsul cel mai scurt este următorul, orice avantaje pe care le puteţi obține de la o astfel de dietă ar putea fi umbrite de riscuri mari pentru sănătate. Să vedem de ce.

Ce este până la urmă o dietă detox?  

Ca și alte cuvinte folosite ȋn domeniul sănătăţii alimentare, precum "curățarea organismului", "detoxifierea corpului" nu are o definiție clară. Acest lucru se datorează parțial faptului că "detoxifierea nutrițională" nu are o bază științifică, oamenii fiind ȋntr-o oarecare confuzie, alimentată de zvonuri și folclor. De aici și apariţia mai multor variante de diete de detoxifiere, majoritatea ȋnsă având aceleași principii:

• prescrierea anumitor alimente,

• sucuri speciale,

• ceaiuri de detoxifiere

• clisme

Desigur, scopul declarat al acestor intervenții este acela de a curăța corpul de toxine (deșeuri, substanțe murdare, otrăvuri, etc) 

Dar, ce este o toxină? 

Prin definiție, toxinele sunt molecule mici, de obicei peptide sau proteine, ​​capabile să provoace boli la contactul sau absorbţia ȋn țesuturile corpului. Toxinele variază foarte mult în funcție de severitatea simptomelor declanșate ȋn organism, de la minore (ca ȋn cazul unei inţepături de albină, la persoane non-alergice) până la deces (cum ar fi toxina botulinică și aici nu mă refer la varianta din cabinetele cosmetice, ci la cea produsă de Clostridium botulinum , bacterie anaerobă ȋntâlnită ȋn alimentele conservate, insuficient sterilizate).

În lumea naturală, nu este la fel de simplu ca etichetele "toxic" sau "netoxic". Majoritatea substanţelor sunt toxice de la un anumit nivel și în cantități relativ mici, multe dintre aceste ,,toxine’’ pot fi procesate și eliminate cu ușurință de organismul uman. O să vă dau doar câteva exemple pentru a vă lămuri:

 Vitamina A:  Un supraconsum al acesteia poate provoca, printre alte probleme, dureri de cap, somnolență și anorexie. Desigur, în cantități relativ mici este esențială pentru sănătate și mai ales pentru vederea ta.

 Complexul de vitamine B: Un aport crescut și funcția neurologică și hepatică vor avea de suferit. În cantități normale, grupul de vitamine B acţionează ȋmpreună pentru metabolizarea mâncării, permiţând astfel celulelor să transforme carbohidraţii și grasimile in energie.

Fitonutrienţii: Se găsesc în mod natural în plante, dar dozele mari din acești compuși pot fi toxice pentru ficat, rinichi și intestin. Dozele normale de substanțe fitochimice sunt recunoscute pentru proprietățile lor antiinflamatoare. 

Glucozinolatul: Se găsește în legume crucifere cum ar fi broccoli și varza de Bruxelles. Consumul ridicat de aceste substanțe chimice care conțin sulf a fost dovedit că poate contribui la apariţia hipotiroidismului. Dar, în cantități rezonabile, glucozinolații pot proteja împotriva apariţiei celulelor canceroase.  

Alcoolul: băuturile ȋn cantităţi mari pot crește riscul de apariție a numeroase probleme de sănătate legate de funcţia ficatului sau a sistemului nervos central. Dar, în general, vă puteți bucura de un pahar de vin pe zi, fără a vă îngrijora de toxicitate. 

De ce oamenii doresc să se detoxifice?  

Ei bine, unii se tem că stilul lor de viață nu este la fel de sănătos și echilibrat cum ar trebui să fie. Este adevărat că, în general, oamenii: apelează la medicamente ȋn mod excesiv, nu dorm suficient, folosesc produse chimicale pe piele (cosmetice, de curăţenie), nu fac suficientă activitate fizică, consumă excesiv de alcool, fumează, inhalează smog și ingerează alți poluanți de mediu, cum ar fi metalele grele, pesticidele si consumă alimente ȋn cantităţi mult mai mari decât le este necesar Și este adevărat că toţi acești factori ar putea duce la niveluri mai ridicate de deșeuri ȋn organism,  la o capacitate slabă de modificare și eliminare chimică a acestora, implicit la un risc crescut de boală. Teoria din spatele unei diete de detoxifiere este aceea că, oferindu-i corpului o pauză, ȋţi poţi ,,ispăși păcatele’’ pentru greșelile stilului de viață, eliminând toate toxinele. Este un start pentru sănătate, un nou început.  

Dacă nu putem evita toxinele, atunci are sens să facem detoxifiere, nu-i așa?  

Nu chiar. De ce? Pentru că, din fericire, corpul "se curăță" singur. Pentru că avem  sisteme de dezintoxifiere foarte robuste.  Organele noastre principale de detoxifiere sunt reprezentate de tractul digestiv, rinichi, piele, plămâni, ficat, sistem limfatic și sistemul respirator. 

De ce oare atunci nu ȋncercăm să mâncăm și să trăim într-un mod care să susțină detoxifierea naturală a organismului, tot timpul, neintervenind brutal cu o dietă detox? 

Cele mai multe diete de detoxifiere sunt slab proteice, iar ȋn cazul dietelor detox cu sucuri naturale, au și puţine fibre și puţine probiotice. Dieta de ȋnfometare și cea scăzută proteic sunt contraproductive, deoarece principalul nostru organ de detoxifiere, ficatul, necesită aminoacizi din proteine ​​(glicină, cisteină, glutamină) pentru a susține procesele de detoxifiere naturală.Doar dacă ne gândim la ,, asaltul’’ chimicalelor în hrana omului modern, ȋn apă și aerul respirat, ar trebui să ȋnţelegem că avem nevoie de o detoxifiere zilnică, nu de o curățare ,,de primăvară’’ cu remedii dure o dată pe an.  

Se pare ȋnsă că sănătatea nu este ȋntotdeauna motivația principală pentru a face o dieta de detoxifiere. Unii au obiective mult mai simple: să piardă în greutate și să intre în pantaloni sau rochii mai mici.

Studiile arată cu certitudine că pierderea de grăsimea corporală nu funcționează ȋn detox. Motivul pentru care oamenii scad rapid ȋn greutate, în majoritatea regimurilor de dezintoxifiere, este pentru că pierd rapid apa din corp. Iar dacă acestea sunt ţinute pe perioade mai lungi de timp, pierderea principală ȋn greutate se va face din masa musculară.  Este doar o tristă iluzie că o cură detox te ajută să ȋţi remodelezi corpul; după terminarea dietei se va reveni ȋn scurt timp la parametrii iniţiali. 

Din păcate, efectele negative sunt mult mai multe, mai ales ȋn cazul dietelor detox bazate pe sucuri de fructe și legume. Organismul va lucra ore suplimentare pentru a face față unui cocktail de oxalați, nitrați etc. În mod ironic, însăși "detoxificarea" se poate dovedi "toxică". 

Dietele detox pot provoca creșteri ale glicemiei (zahărului) ȋn sânge, făcându-le periculoase pentru persoanele cu diabet zaharat și potențial riscante pentru restul. Detox-ul poate fi dur pentru tractul digestiv deoarece sucurile de fructe folosite conțin foarte puține fibre acestea având rol de mătură pentru tractul gastro-intestinal. Ȋn lipsa lor, se ȋncetinește digestia și este facilitată absorbția moleculelor cu potenţial toxic pentru organism. Nu există studii care să demonstreze că tractul digestiv funcţionează mai bine atunci când nu are de a face cu alimente solide (cu excepția cazurilor în care mucoasa tractului gastrointestinal este afectată).  

Adepţii dietelor detox susţin că ȋn intestine se acumulează  masiv reziduuri, ce trebuie "curățate". Dacă ar fi adevărat, endo- și/ sau colonoscopiile ar dezvălui acest strat rezidual. Clismele frecvente într-o dietă  de "curățare" nu vor face altceva decât vor reduce eficacitatea echipamentului natural de curățare al colonului, ajungând ȋn timp să simţi că numai cu ajutorul lor elimini tot din intestin. Ȋn plus și flora bacteriană bună, proprie organismului, este deranjată, prima consecinţa fiind scăderea imunităţii. 

Detoxifierile sunt adesea scăzute în grăsimile esențiale. În timp ce unele diete detox, mai puțin extreme, permit nucile și semințele, curățările,, profunde’’ elimină de obicei cele mai multe alimente care conțin lipide, chiar și grăsimi sănătoase. Variațiile extreme în ingerarea grăsimilor , de la eliminarea din alimentaţie ȋn etapa de pre-curățare a intestinelor urmată de curățarea propriu-zisă și apoi revenire la alimentaţia obișnuită pe  ,,terenul curat’’ , pot cauza probleme organelor care procesează grăsimile din hrană, ȋn special colecistului.  

Detoxifierile pot provoca și dezechilibre electrolitice. Multe curățări implică o hiperhidratare prin consumul unei cantităţi mari de lichide (apă, ceaiuri din plante și sucuri) în timp ce din hrana zilnică se elimină multe alimente care sunt bogate ȋn săruri minerale. Pentru a funcționa, organismul își poate ajusta metabolismul prin scoaterea electroliţilor din celule ȋn ȋncercercarea de a menține stabile concentrațiile sanguine ale unor minerale.  

Dietele detox pe termen lung pot permite instalarea unor tipare greșite de comportament alimentar de tip anorexie sau ȋnfometare.

Dacă pierderea în greutate este obiectivul tău, există moduri mai inteligente și mai ales, permanente de a face acest lucru.

Apelează la un specialist. Fă-ţi o programare, chiar acum, pe www.stop-dieta.ro dacă dorești să afli răspunsuri avizate ȋn domeniul nutriţiei și dieteticii.

Bucură-te de viaţă și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate.

 Urmărește Partea a II-a pentru a afla pașii pentru o detoxifiere naturală.  

E mai ușor decât crezi!

Esti interesat sa afli care e momentul perfect pentru slabit?

INTRODU NUMELE SI ADRESA TA DE E-MAIL, ABONEAZA-TE LA NEWSLETTER SI VEI PRIMI GRATUIT RASPUNSUL.

(C) 2017 www.stop-dieta.ro