keep calm and give me five 19De ce am ales 5%, pentru că deși pare o cifră mică, este foarte important să ȋnţelegi impactul pe care ȋl are orice scăderea a grăsimii corporale asupra sănătăţii tale.

Majoritatea tinde să nu realizeze că acest lucru aprinde scânteia ce va  pune metabolismul ,,pe jar’’ și chiar dacă scăderea greutăţii totale nu e spectaculoasă la ȋnceput, nu trebuie renunţat la lupta ȋmpotriva kilogramelor acumulate. De multe ori aceast răspuns lent al organismului este urmare a dietelor repetate, mai mult sau mai puţin mediatizate și mai mult sau mai puţin conștietizate că nu ţi-au adus niciun beneficiu pe termen lung.

 

Nu știu dacă faci parte din această categorie, dar hai să vedem ce ar fi dacă ai ,,scăpa’’ fiziologic, ȋn concordanţă cu necesităţile organismului tău, de 5% din grăsimea corporală.  Fără diete chinuitore, restrictive sau dezechilibrate.

Ce poate face această scădere de 5% pentru tine? Să lămurim ce ȋnseamnă 5% din grăsimea corporală. Imaginaţi-vă, o persoană, mai plinuţă, de 85 de kg si 177 cm inălţime, mai puţin activă. Poate avea un procent total de grăsime somatică (cea vizibilă de pe braţe, coapse, zonă fesieră etc) plus grăsime viscerală (predominant cea abdominală care ȋnvelește organele interne) de 43% -45% din greutatea totală. Asta ȋnseamnă un total de aproximativ 38 de kg de grăsime. 5% din această cantitate este fix 1,9 kg de grăsime. Impactul negativ al acesteia ȋn funcţionalitatea corectă a organelor interne este uriaș, iar dietele care te-au slăbit pe cântar, foarte posibil să nu fi ,,umblat’’ major la grăsime, mai ales la cea viscerală. De altfel, ai remarcat probabil că te-ai re-ȋngrășat foarte ușor.Ideea este că nu trebuie să ajungi la mărimea hainelor din timpul liceului sau la varianta slim fit ȋntr-o lună, mai ales dacă nu ai fost niciodată așa. Pierderea a doar câteva kilograme face o mare diferență ȋn obținerea de beneficii reale pentru sănătatea ta.  Cinci procente din totalul grăsimii corporale sau chiar din greutatea corporală totală te pot face să te simți mult mai bine și, dacă te confrunţi deja cu diverse afecţiuni medicale, ȋţi poate îmbunătăți toate tipurile de probleme de sănătate.  

1.    Scade efortul pe articulații Știai că 10 kilograme în plus la greutate adaugă 40 de kilograme de presiune pe genunchi și alte articulații din zona inferioară a corpului? Grăsimea ȋn exces poate provoca, de asemenea, o stare inflamatorie ce va afecta propriile ţesuturi de-a lungul timpului, inclusiv zona articulaţiilor. Pierzând chiar și o mică greutate poţi ușura aceste efecte și vei scădea probabilitatea de a face mai târziu osteoartrită,  gonartroză sau alte afecţiuni ce implică sistemul osteo-articular. 

2.    Ajută la prevenirea apariţiei diabetului de tip 2 Omul modern, prin multitudinea de factori externi la care este supus și nu reușeste să ȋi gestioneze corect: stres, alimentaţie, sedentarism, este predispus să ajungă ușor la stări pre-diabetice sau chiar la diabet zaharat de tip 2. Dacă ai suplimentar o moștenire genetică, rudele apropiate având deja această afecţiune sau o chiar o dislipidemie, atunci pierderea în greutate este una din cele două metode de a preveni aceasta afecţiune. Cealaltă este practicarea unui exercițiu moderat - 30 de minute minim 5 zile pe săptămână. De asemenea, includeți mișcări pentru a vă întări mușchii, cum ar fi flotările sau antrenamentul cu greutate redusă. Dacă ai fost diagnosticat deja cu diabet zaharat, pierderea a doar  5% din grăsimea totală corporală te poate ajuta să iei mai puține medicamente, să păstrezi controlul asupra zahărului din sânge (glicemia) și să reduci șansele ca această afecțiune să cauzeze și alte probleme de sănătate, ȋn special cea a ficatului care este forţat să metabolizeze suplimentar o grămadă de substanţe de sinteză, componente ale medicaţiei anti-diabetice.  

3.    Crește colesterolul "bun" Ȋţi poţi reduce nivelul colesterolului LDL sau "rău" cu alimente și medicamente mai sănătoase. Știi deja asta dacă te confrunţi deja cu o afecţiune hepatică. Dar este mai greu să ridici nivelul de colesterol "bun", HDL. Acesta este tipul care nu permite colesterolului cu densitate mică, LDL-ul rău din sângele tău, să adere la pereţii vaselor de sânge, deci cu cât mai mult HDL ai, cu atât e mai bine. Pierderea  grăsimii corporale te poate aduce în zona ideală a  HDL: peste 60 mg / dl, ceea ce ȋţi reduce considerabil șansele de a avea boli cardio-vasculare. 

4.    Scade trigliceridele Trigliceridele, pe ȋnţelesul tuturor, reprezintă cel mai important depozit de rezerve energetice al organismului.  Nivelurile ridicate (mai mult de 200 mg / dl) înseamnă că ȋţi crește probabilitatea de a avea un atac de cord sau un accident vascular cerebral. Prin scăderea cu măcar 5% a grăsimii viscerale te vei apropia de  de nivelurile sănătoase (aproximativ 150 mg / dl).

 5.    Scade tensiunea arterială ridicată Greutatea suplimentară a corpului face ca sângele să fie nevoit să împingă mai mult în pereții arterelor. Asta face ca și inima să funcționeze mai tare. Poți scădea presiunea cu aproximativ 5 puncte dacă scazi 5% din numărul kilogramelor. Limitează consumul de sare (vezi articolul din numărul trecut) mănâncă multe fructe și legume proaspete, suntem doar ȋn plin sezon, evită brânzeturile grase și carnea cu grăsime vizibila și poţi scădea și mai mult ȋn greutate.

 6.    Scade rezistența la insulină  Grăsimea, în special cea din zona abdomenului, ȋmpidică pancreasul să lucreze corect. Ȋn plus alimentaţia deficitară, ȋn special cea hiper-procesată face ca organismul să nu mai reacționeze la efectele insulinei, un hormon care menține nivelul normal de zahăr în sânge și glicemia rămâne constant crescută. Pierderea în greutate poate ajuta la inversarea acestui efect.

 7.    Elimină apneea în somn Oamenii care sunt supraponderali acumulează țesut suplimentar în partea din spate a gâtului lor. Când corpul se relaxează, mai ales atunci când dormi, țesutul poate cădea blocând căile aeriene. Te face să nu mai respiri corect toată noaptea, ceea ce cauzează variate probleme de sănătate, în special pentru inima ta. Slăbirea minimă, de doar 5%, poate îmbunătăți apneea de somn - uneori suficient încât să poți opri utilizarea dispozitivelor voluminoase de respirație care o tratează, asta dacă ești cumva ȋn această situaţie. 

8.    Somnul va fi mai bun și mai lung Vei reuși să adormi mai ușor și să dormi calitativ mai bine, dacă vei pierde cel puțin 5% din greutate. Într-un studiu efectuat pentru verificarea corelaţiei greutate-somn, oameni care au slăbit acest minim procent au dormit un plus de 21,6 minute pe noapte, comparativ cu doar 1,2 minute pentru cei care au pierdut mai puțin de 5%. Somnul are efect regenerator asupra creierului și asupra funcţiei cognitive. Ȋn plus, ȋn timpul odihnei se neutralizează adrenozina, o substanţă produsă de neuroni ȋn starea de trezire, care ne induce starea de oboseală la finalul zilei. 

9.    O stare generală mai bună Pierderea in greutate te poate ajuta cu siguranţă la ,,alungarea’’ stărilor de tristeţe sau depresie. Oamenii de știință încă încearcă să identifice exact motivul știinţific, dar se pare că imaginea corporală mai bună și somnul îmbunătățit pot fi parte a motivului. S-a constatat că persoanele deprimate, supraponderale, s-au simțit mai bine după ce au pierdut în medie 8% din greutatea corporală.  

Soluţii există. Trebuie doar să vrei.

Fă-ţi o programare, chiar acum, pe www.stop-dieta.ro dacă dorești să afli răspunsuri avizate ȋn domeniul nutriţiei și dieteticii.

Bucură-te de viaţă și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate.

E mai ușor decât crezi!

 

Bibliografie

Cleeman JI. Executive Summary of the Third Report of the National Cholesterol Education Program (NCEP) Expert Panel on Detection, Evalution and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults. In JAMA, 2001

Frances Fischbach. Effects of the Drugs on Laboratory Tests. In A Manual of Laboratory and Diagnostic Tests. Lippincott Williams & Wilkins, USA, 8 ed., 2009

Jacinda M Nicklas et al, Successful Weight loss among Obese U. S. Adults, American Journal of Preventive Medicine, 2012

Santos I et al, Prevalence of personal weight control attempts in adults: a systematic review  and meta-analysis, Obesity Reviews, 2017

Esti interesat sa afli care e momentul perfect pentru slabit?

INTRODU NUMELE SI ADRESA TA DE E-MAIL, ABONEAZA-TE LA NEWSLETTER SI VEI PRIMI GRATUIT RASPUNSUL.

(C) 2017 www.stop-dieta.ro