onthefloorCând vine vorba de sănătate și fitness, toată lumea este obsedată de "mai mult". Mai mult timp alocat antrenamentelor de intensitate mare. Mai mult cardio. Mai multe restricții de calorii. Dar dacă nu ești atent, "mai mult" poate duce la supra-solicitare, accidentări și/sau boală. 

 

Dar, ce este prea mult atunci când este vorba de exercițiu fizic? 

Pentru a rezuma intr-o singura propozitie, inseamna sa faci efort maxim de fiecare dată. Sau să adăugi ore suplimentare de cardio ȋn cursul zilei. Nu sunt rezultate pe cântar? Te simţi descurajat... Ȋncepi să ,,tai’’ din calorii, cântărești totul și măsori totul... Simţi că pierzi controlul, ţi-e rău...Ghinion... La mine nu merge, o să ȋţi spui, așa că măcar să mănânc ce ȋmi place...Și n-ai rezolvat nimic. Rezultat ZERO.    

Ce s-a întâmplat? Doar ai făcut totul ca la carte.Ei bine, problema nu este exercițiul sau intensitatea acestuia.Problema este că nu există o echilibrare ȋntre efortul fizic și recuperare. 

Ce ȋi ȋmpinge pe oameni să se supra-antreneze? 

1. Unii depind de exercițiile intense pentru a se simți bine, ei cu ei. S-ar putea spune că o fac "pentru sănătatea lor" sau "pentru a obține corpul perfect".

 Exercițiul fizic eliberează substanțe chimice care anhilează durerea și ne fac fericiți ... temporar.

 Apropo, aceste substanțe chimice sunt eliberate și atunci când corpul tău crede că ai probleme mari, care ȋţi pun viaţa ȋn pericol. Obiectivul lor evolutiv este acela de a ne ajuta să plutim într-o ceață, fără dureri, pe măsură ce, să spunem, un tigru ȋţi mănâncă brațul. Sunt deci produse chimice secretate de organism ȋn timpul unui stres.Pentru unii oameni, aceste substanțe chimice devin un "scop". Împingerea corpurilor lor la limită și munca fizică grea devine... drogul lor. 

2. Exercițiul intens oferă un sentiment de control asupra corpului și a vieții personale. 

Persoanele care se supra-antrenează, se străduiesc să depună un efort crescut și fac tot posibilul să ȋși atingă obiectivele. Ei cred că fac "ceea ce este necesar". Dacă un exercițiu este bun, atunci mai mult, din acel tip de exerciţiu, trebuie să fie mai bine, nu? NU. 

3.Majoritatea oamenilor nu știu că suprasolicitarea poate acționa împotriva lor. 

Când faci sport intens, adaugi stres suplimentar unui organism care poate fi deja stresat de alte lucruri, cum ar fi relațiile de familie, probleme la locul de muncă, călătorii (mai ales cele care includ schimbări semnificative ale fusului orar), nopțile nedormite etc. Sportul este cel mai bun remediu pentru reducerea tensiunilor acumulate peste zi (și cel mai bun antidepresiv...) dar totuși, din punctul de vedere al solicitării fizice, sportul reprezintă un stres pentru organism. Prin urmare, trebuie să ȋţi ajuţi corpul să se recupereze după stresul zilnic. 

Persoanele care sunt suprasolicitate fizic sunt adesea șocate să afle că fac prea mult sport. Nimeni nu le-a spus vreodată că există un punct, după care exercițiile nu mai au efectul scontat, dacă nu echilibrezi cu o recuperare corectă. Sunt persoane care după efort intens au dureri la spate, de exemplu. Consideră că pot aplica principiu ,,cui pe cui se scoate’’ și merg ȋn continuare la sală, fac exerciţii ȋn poziţii greșite, trag de ei, cum se spune.

Cantitate adecvată de exerciții, la intensitatea potrivită și timpul potrivit – ne face mai sănătoși și mai puternici. 

Exercițiu fizic prea mult, cu prea mare intensitate și prea des poate crește nivelul de stres, poate determina accidentări, scade imunitatea și te face să te oprești, fără rezultatele scontate. Suprasolicitarea fizică nu este un eșec al puterii de voință al individului. Corpurile noastre au mecanisme complexe de reactie care fie ne împiedică să depășim niște limite legate de supravieţuire, fie dimpotrivă, ne împing să trecem peste aceste bariere. 

Există două sisteme ce intervin în acest ,,joc’’: 

1. Sistemul nervos central - dacă există suprasolicitare fizică, creierul încearcă să ne protejeze mușchii reducând rata impulsurilor nervoase, astfel încât să nu poţi (sau să nu vrei) să te miști la fel de mult sau să nu poţi lucra așa de greu. 

2. Oboseala locală, rezultatul epuizării sistemului energetic și / sau acumularea metabolică a subproduselor reacţiilor biochimice, te va face să te simți obosit, fără energie, letargic.  Așadar, fără a acorda prioritate recuperării, înseamnă că stresul tău nu o să dispară niciodată.

 Iată ce se poate ȋntâmpla:

 • Variaţii ale valorilor glucozei (zahărului) din sânge ȋn cazul exerciţiilor fizice intense, urmate de oboseală, epuizare, stări de ameţeală

• Depresie, anxietate.

• Probleme de somn sau trezirea dimineaţa prea devreme.

• Pofte alimentare, poate chiar probleme de control al apetitului și saţietăţii.

• Metabolizare mai scăzută din cauza scăderii producției de hormoni tiroidieni.

• Discontinuitate ȋn formarea hormonilor sexuali (ceea ce înseamnă mai puțin testosteron, iar la femei, menstră neregulată sau chiar lipsă). 

Nu poți TU, conștient, decide dacă ai nevoie de recuperare sau nu.Corpul tău va decide pentru tine. Tu trebuie să ȋnveţi să ȋl asculţi și să prevezi o recuperare în planul tău de slăbire altfel, corpul o va face forțat în cele din urmă. 

Cu cât exercițiul este mai excesiv, cu atât vei ,,plăti’’ mai mult prin epuizare, accidentare sau boală. Cu cât este mai severă ,,plata’’, cu atât vei avea nevoie de mai mult timp de a sta departe de exercițiile fizice. 

Uneori, mai puțin ȋnseamnă mai mult. 

Sportul ar trebui să ne facă să ne simțim eliberaţi de stres, să funcţionăm și să trăim mai bine ... nu să ne incapaciteze. 

Pentru sfaturi suplimentare de nutriţie sportivă și nutriţie de slăbit apelează la un specialist.

Fă-ţi o programare, chiar acum, pe www.stop-dieta.ro dacă dorești să afli răspunsuri avizate ȋn domeniul nutriţiei și dieteticii.

Bucură-te de viaţă și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate.

E mai ușor decât crezi!

Esti interesat sa afli care e momentul perfect pentru slabit?

INTRODU NUMELE SI ADRESA TA DE E-MAIL, ABONEAZA-TE LA NEWSLETTER SI VEI PRIMI GRATUIT RASPUNSUL.

(C) 2017 www.stop-dieta.ro