post2Când vorbesc despre post, ȋn tradiţia creștină, personal ȋnţeleg să iert, să nu hrănesc mintea cu gânduri distructive, să renunţ să ripostez cu emoţii negative… 

Există ȋnsă persoane, pentru care intrarea ȋn post este un motiv de ȋnfometare, ca și variantă de ,,dietă de slăbit’’....

considerând că acum e momentul să ȋmpace și tradiţia și dorinţa de a fi suplu, cu orice risc. Există dovezi că postul, ţinut corect, poate ajuta la reglarea glucozei (zahărului) din sânge, la controlul lipidelor, la reducerea riscului de boală coronariană, la gestionarea greutății corporale și multe altele. Dacă ȋnsă nutriţia ȋn post, se face după-ureche, persoanele ȋn cauză ajung să experimenteze tulburări metabolice, iar ȋn cazul femeilor chiar modificări ale menstrelor sau ȋn cazuri extreme, instalarea precoce a menopauzei.

O să explic ȋn acest articol de ce postul intermitent - a se citi ȋnfometare - ar putea fi contraproductiv pentru obiectivele tale.

Se pare că hormonii care reglează funcții cheie, precum ovulația, sunt incredibil de sensibili la consumul de energie. Atât la bărbați, cât și la femei, axa hipotalamo-pituitar-gonadală (HPG) acționează ca un controlor de trafic aerian. Denumirile substanţelor eliberate ȋn lanţul de reacţii ale acestui ax sunt complicate și nu e scopul meu să vă ameţesc cu ele. De reţinut este ȋnsă faptul că aceste substanţe sunt foarte sensibile la factorii de mediu, incluzând aici și alimentaţia, respectiv ȋnfometarea (postul) ... fie el chiar și pe termen scurt. 

Există dovezi că lipsa chiar și a unei singure mese (desigur, o dată nu o considerăm ca fiind o problemă în sine) poate începe să ne aducă în stare de alertă, astfel încât organismul să fie gata să răspundă rapid la modificarea aportului de energie în cazul în care postul continuă .

Postul afectează hormonii femeilor mai mult decât pe cei ai bărbaților.

Nu suntem complet siguri de ce, dar ar putea avea legătură cu kisspeptina, o moleculă asemănătoare proteinei pe care neuronii o folosesc pentru a comunica între ei. Kisspeptina stimulează producția hormonilor sexuali la ambele sexe și știm că este foarte sensibilă la hormoni care reglează foamea și sațietatea. 

Sistemul reproductiv feminin și metabolismul sunt profund interconectate. Dacă lipsesc menstrele, puteți să pariați că o grămadă de hormoni au fost deranjaţi, nu doar cei care vă ajută să rămâneți însărcinată. 

În general, femeile tind să mănânce mai puține proteine ​​decât bărbații. Consumul mai mic de proteine ​​ȋnseamnă aport mai mic de aminoacizi. Aminoacizii sunt necesari pentru a activa receptorii de estrogen și pentru a sintetiza un factor de creștere, asemănător insulinei, care asigură progresia ciclului de reproducere. 

Prin urmare, dietele cu proteine ​​scăzute pot reduce fertilitatea.  

Avem receptori de estrogen în organismul nostru, inclusiv în creierul nostru, în tractul digestiv și în oase. Dacă schimbați echilibrul estrogenului, schimbați funcția metabolică peste tot: cogniția, starea de spirit, digestia, recuperarea, metabolismul proteinelor, densitatea osoasă ...  

Estrogenii sunt consideraţi regulatori cheie metabolici. Da, estrogeni, la plural, deoarece raporturile dintre metaboliții estrogenici (estriol, estradiol și estronă) se schimbă în timp. Înainte de menopauză, estradiolul este marele jucător. După menopauză ȋncepe să scadă și poate declanșa o creștere a depozitării grăsimilor.

De ce? Deoarece grăsimea este folosită pentru a produce estradiol.

Acest lucru poate explica parțial de ce unele femei reușesc mai greu să piardă grăsime după menopauză. Știu, știu ... nu este corect. De ce să fie așa pentru femei? Echilibrul hormonal al femeilor este deosebit de sensibil la ce, cât de mult și cât de des mâncăm. Consumul redus de energie poate reduce, așa cum spuneam, fertilitatea la femei. Când ești prea slabă poţi avea un dezavantaj reproductiv.  

Echilibrul energetic negativ la femei poate fi de vină pentru efectul de domino hormonal despre care am vorbit. Și nu este vorba doar de mâncarea pe care o consumați. 

Balanța energetică negativă poate rezulta din:

• prea puțină hrană

• nutriție necorespunzătoare

• exercițiu fizic prea mult

• prea mult stres

• boală, infecție, inflamație cronică

• prea puțină odihnă și recuperare 

Orice combinație a acestor factori de stres ar putea fi de ajuns pentru a vă pune în balanță energetică negativă și pentru a opri ovulația. Organele noastre nu pot face diferența dintre o amenințare reală și ceva imaginar generat de gândurile și sentimentele noastre.  

Pe baza a ceea ce știm, postul intermitent afectează, probabil, sănătatea reproducerii dacă organismul o vede ca pe un stres semnificativ. Orice lucru care afectează sănătatea reproducerii vă afectează sănătatea ȋn general. 

Un lucru este cert. Postul nu este pentru toată lumea! 

Ce e de făcut?

Dacă pierderea în greutate este obiectivul tău, există moduri mai inteligente și mai ales, permanente de a face acest lucru. Poţi alege să intri ȋn programul de Recalibrare a Răspunsului Hormonal apelând la un specialist.

Fă-ţi o programare, chiar acum, pe www.stop-dieta.ro   dacă dorești să afli răspunsuri avizate ȋn domeniul nutriţiei și dieteticii.

Bucură-te de viaţă și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate.

E mai ușor decât crezi!

 

Bibliografie

Haas VK et al.- ,,Body composition changes in female adolescents with anorexia nervosa.’’ Am J Clin Nutr , 2009

Hill JW, Elmquist JK, Elias CF- ,,Hypothalamic pathways linking energy balance and reproduction.’’  Am J Physiol Endocrinol Metab 2008

Sucajtys-Szulc E et al.- ,, Chronic food restriction differentially affects NPY mRNA level in neurons of the hypothalamus and in neurons that innervate liver.’’ Neuroscience Lett, 2008

 

Esti interesat sa afli care e momentul perfect pentru slabit?

INTRODU NUMELE SI ADRESA TA DE E-MAIL, ABONEAZA-TE LA NEWSLETTER SI VEI PRIMI GRATUIT RASPUNSUL.

(C) 2017 www.stop-dieta.ro